De laatste week ...

15 maart 2015 - Antigua Guatemala, Guatemala

Dag allemaal ,

Ik begin morgen al aan mijn laatste week ! wat is dit avontuur ongelooflijk snel voorbij gevlogen .....!! Ondertussen heb ik nog een tripje naar Panajachel, gelegen aan het meer van Atitlan, gemaakt. Behalve dat het er super , super toeristisch was , is het er ook wel heel mooi .... Je kan van daaruit boottochtjes maken naar de dorpen die zich rond het meer bevinden. Dit zijn meestal dorpen met enkel oorspronkelijke bevolking , dus geen inwijkelingen ... Ik ging naar Santiago de Atitlan, waar er veel coöperatieven zijn bestaande uit vrouwen die samen een handeltje begonnen zijn . Van de katoenplantage tot de geweven tapijten , heel mooi om te zien . Het was een heel rustige uitstap en vooral heel heel mooi !!

Zoals jullie al wel weten is het van vlak na Aswoensdag elk weekend feest in Antigua , soms iets TE religieus voor mij maar ja dat moet ik er maar bijnemen hé , ik ben tenslotte hier in hun land op bezoek !! Elke vrijdag is er ergens in een dorp rondom Antigua een "Vélaciòn" , een wake , met één tafereel uit de lijdensweg van Jesus Christus , zo worden er 5 taferelen uitgebeeld in de respectievelijke kerken , de 5 vrijdagen tussen Aswoensdag en Pasen. De zondag die daarop volgt vertrekt er dan vanuit die kerk een "Procesiòn" naar Antigua , met de bijpassende muziek heel indrukwekkend moet ik zeggen. Mochten jullie zelf eens willen gaan kijken , gewoon even you tuben ... procesion antigua guatemala ... en je kan zo'n optocht zien ! Let er dan even op hoe synchroon de dragers van de wagens moeten lopen om vooruit te geraken, een heel secuur gedoe zenne. Trouwens op vrijdag gedurende de vélaciòn kan je je opgeven om een tijdje mee te lopen als wagendrager in de processie.

Vorige week begon ik dan aan mijn laatste week in San Mateo. Het was nog heel leuk en de laatste dag hadden de leerlingen , mijn niñas althans , iets speciaals voor mij in petto !! Ze hebben namelijk gekookt voor mij ... een "Gringa" !! Een heerlijk gevulde tortilla met allerlei groentjes en kip . En om te drinken een lekkere bananen smoothie .... het was gewoon super !! De andere klassen hadden ook allerlei liedjes en dansjes voorbereid , heeeeel plezant om mee te maken. Het project in Alotenango in de Carpinteria blijf ik op vrijdagochtend nog wel doen tot mijn laatste week , daar gaat het ook heel erg vooruit met de werkjes waarmee de studenten bezig zijn .

Afgelopen vrijdag ben ik een dorpje gaan bezoeken dat nog een pak hoger in de bergen ligt dan San Mateo , nl.  Buena Vista. Als er al kinderen uit dit dorp naar school gaan dan moeten ze dit doen in San Mateo , op een uurtje stappen. Het dorp heeft geen water , enkel op één plaats is er water , in de pila , de wasplaats. Ik ben er een project gaan bezoeken dat een beetje "health care" doet in Buena Vista , ttz één keer per maand kunnen de kinderen er gratis naar de tandarts gaan dan komen er enkele tandartsen van beneden naar het dorp om te kinderen te helpen. En één keer per maand komt er een gynaecoloog de zwangere vrouwen onderzoeken. Als dit niet zou gebeuren zouden deze vrouwen gewoon nooit een dokter zien .

Zo , hier ga ik het dan bij laten ..... volgende week ben ik terug in België en kan ik hopelijk mijn verhalen aan jullie allemaal vertellen.

Tot gauw ...CC

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade